La primera embarcació multipropòsit 100% elèctrica zero emissions té la seva base en PortCastelló

5 October 2023

La presentació de l’embarcació CASTALIA 100% elèctrica de l’empresa Consulmar marca una fita a nivell mundial ja que és la primera embarcació multipropòsit zero emissions destinada a donar suport a diverses activitats portuàries. La presentació ha estat realitzada sota el marc de la 1a Jornada d’Economia i Sostenibilitat sobre Descarbonització dels Ports i el Sector Logístic organitzada per la Fundació del PortCastelló.

La nova embarcació zero emissions compta amb 12,50 metres d’eslora i 5 metres de manga i donarà suport a diverses activitats portuàries que Consulmar realitza en el Port de Castelló com l’amarrament i desamarre de vaixells, la recollida de residus líquids i sòlids MARPOL, el transport de personal i provisions, així com la lluita contra la contaminació marítima. Sota el disseny i construcció de l’empresa Sym Naval, la CASTALIA compta amb dos motors de 240 kw, 500 kwh de bateries de liti, una autonomia operativa de 10 hores, espai per a 12 passatgers, capacitat de recollida de residus líquids de 30m³ i un tir de remolc de 3 tones. Addicionalment integra un sistema de digitalització que permet el seu monitoratge en remot, coneixent en tot moment des de la base la seva autonomia i altres dades de rellevància.

La CASTALIA forma part d’un projecte més ampli de sostenibilitat mediambiental que l’empresa Consulmar està duent a terme en el Port de Castelló amb la generació d’electricitat d’origen renovable fotovoltaic en les seves instal·lacions per a alimentar les embarcacions i vehicles elèctrics de la seva flota. La CASTALIA és la segona embarcació 100% elèctrica zero emissions amb la qual compta l’empresa, ja que des de fa més d’un any opera una altra de menor grandària destinada a la neteja de la làmina d’aigua i que va ser objecte de transformació de la seva motorització, passant d’una propulsió amb motor de combustió a una propulsió elèctrica amb zero emissions de carboni. Entre ambdues s’evitaran més de 200 tones anuals d’emissions de CO₂ a la atmosfera.

La cerimònia d’avui va ser presidida pel President del Grup Consulmar, Ramón Zubiaga, i el President de Sym Naval, Francisco Lage, amb l’assistència del President del Port de Castelló, Rubén Ibañez, del Capità Marítim, Miguel Ángel Gómez Ruiz, i de diverses autoritats i personalitats de la comunitat portuària.

Als assistents es va dirigir el president de Consulmar, que va expressar el seu compromís amb el desenvolupament sostenible en l’activitat portuària. Segons Zubiaga “estem compromesos amb el medi ambient de l’entorn en el qual realitzem les nostres activitats i posarem tot el nostre esforç pari realitzar una transició energètica en els pròxims anys empesos per la innovació tecnològica. Sens dubte la tecnologia ja existeix, i ara hem de trobar el marc econòmic adequat per a, amb l’ajuda de les Administracions, poder arribar en els pròxims anys a la total descarbonització de les nostres operacions portuàries”.

L’embarcació, ja operativa, marca un abans i un després en la descarbonització de les activitats auxiliars de suport al vaixell en port, ja que es demostra que aquestes activitats on l’autonomia de treball per distància o temps no és necessàriament llarga i on existeixen períodes freqüents d’inactivitat que permeten la càrrega de les bateries, la propulsió 100% elèctrica és factible.

Preguntat Francisco Lage de la Drassana Sym Naval referent a la tecnologia i el cost d’una embarcació d’aquestes característiques “El disseny i construcció ha suposat un repte tecnològic que hem aconseguit superar i estem molt confiats en la robustesa de la tecnologia de propulsió desenvolupada. El cost inicial representa un 20% – 30% més que el d’una embarcació de propulsió convencional, però està diferència s’amortitza en poc temps degut al menor cost de manteniment d’aquest tipus d’embarcacions elèctriques i el seu menor cost operatiu, sense comptar amb els beneficis de sostenibilitat que aquesta tecnologia comporta enfront de la propulsió tradicional de combustió”.

El president de Consulmar va culminar la seva intervenció afirmant “Avui hem marcat una fita a nivell mundial amb la posada en marxa d’aquesta embarcació demostrant que es poden realitzar serveis portuaris sense emetre gasos d’efecte d’hivernacle i que el que crèiem fa poc que era el futur, ja és aquí i funciona. Estem molt orgullosos d’haver posat el nostre gra de sorra per a un futur més respectuós amb el medi ambient, esperant motivar a altres empreses a seguir aquest camí i a l’Administració perquè el faciliti.”.

Sobre CONSULMAR

El grup CONSULMAR, fundat en 1956 amb seu central a Bilbao, està compost per diverses empreses especialitzades a oferir serveis marítims a Espanya, el Marroc i Guinea Bissau. Entre els serveis que presta en diversos ports es troben els serveis amb llanxes i gabarras portuàries com l’amarrament de vaixells, el transport de persones i materials, la recollida de residus Marpol, la lluita contra la contaminació marina, el subministrament d’aigua i lubrificants, així com altres activitats com l’operació de terminals d’hidrocarburs, la consignació de vaixells i l’agència d’embarcament.

Sobre SYM NAVAL

SYM Naval, amb seu a Vilanova i la Geltrú a més de Republica Dominicana, el Perú i Panamà, és una drassana fundada en 2011, reconegut per la seva especialització en la construcció, conversió i reparació d’embarcacions portuàries i vaixells mercants. La seva experiència, compromís amb l’excel·lència i una forta inclinació cap a la innovació i desenvolupament ho han consolidat com un referent internacional en la construcció naval.

Vull rebre les notes de premsa