La Cátedra Smart Ports La Càtedra Smart Ports analitza com la tecnologia transformarà el sistema portuari

13 December 2023

Cátedra Smart Ports

13-12-2023. La Càtedra Smart Ports de la Universitat Jaume I, juntament amb l’Autoritat Portuària de Castelló, la Fundació PortCastelló i Ports de l’Estat, ha organitzat la I Jornada Càtedra Smart Ports que, amb el títol «Smart Ports: avanços i horitzons» s’ha celebrat el 13 de desembre al Port de Castelló amb l’objectiu d’analitzar el present i el futur dels ports espanyols en l’àmbit dels ports intel·ligents.

La trobada ha reunit professionals d’empreses i entitats públiques de tota Espanya vinculats al sistema portuari, que han compartit experiències i coneixements sobre les àrees de desenvolupament i els requeriments per a acreditar-se com a port intel·ligent.

La jornada ha sigut inaugurada pel president de l’Autoritat Portuària de Castelló, Rubén Ibáñez, qui ha destacat que la importància de convertir als ports espanyols d’interés general en ports intel·ligents queda patent en el marc estratègic de Ports de l’Estat, que estableix un rumb compartit per a aconseguir l’any 2030 les màximes cotes d’excel·lència en la consecució de ports eficients, connectats, intel·ligents, sostenibles, segurs i transparents.«Convertir als ports en intel·ligents és una revolució que ha començat i a la qual cal sumar-se a tota màquina. En aquest sentit cal destacar que tots els ports espanyols, i en particular el de Castelló, estan immersos en els seus plans de transformació digital que són el primer esglaó en aquest camí» ha afegit.

Per part seua, el director de la Càtedra Smart Ports, Francisco Toledo, ha assenyalat que «la intel·ligència artificial suposarà una revolució sense precedents en la història de la humanitat i afectarà especialment la competitivitat dels nostres ports. I en aquesta jornada comprovarem com ja s’està aplicant en projectes reals».

A continuació, el cap d’Àrea de Serveis a la Comunitat Portuària en Ports de l’Estat, Jaime Luezas, ha explicat què és un port intel·ligent i ha presentat la norma UNE que estableix, entre altres aspectes, què es requerirà perquè un port puga acreditar-se com a port intel·ligent. En aquest sentit, ha manifestat que «continuem avançant en la norma UNE sobre ports intel·ligents i entre els pròxims passos que donarem es troben l’elaboració d’una nova versió de l’esborrany, una nova reunió de treball i escometre el procés final d’aprovació de la norma, amb la vista posada en el primer trimestre de 2024».

Projectes basats en intel·ligència artificial
José Llorca, responsable d’Innovació en Ports de l’Estat i responsable del fons Ports 4.0, ha parlat sobre com aquest fons de capital ha propiciat el desenvolupament de projectes que apliquen intel·ligència artificial en diverses facetes de la indústria portuària i ha subratllat el paper de la innovació. «La innovació ha de ser el centre del plantejament de les autoritats portuàries per a mantindre’s en la cadena de mercat i ser realment competitius. No considerar-ho així suposarà quedar-se fora del mercat» ha apuntat.

Llorca, a més, ha moderat una taula redona en la qual, de la mà dels seus propis artífexs, s’han presentat cinc projectes subvencionats pel fons Ports 4.0 i orientats a millorar la sostenibilitat mediambiental dels ports. Així, els assistents han pogut conéixer de primera mà des d’un sistema basat en intel·ligència artificial per a controlar les emissions de partícules difuses fins a un projecte per a transformar infraestructures marines grises en zones riques en biodiversitat; un sistema portàtil per a monitorar la qualitat de l’aigua; un nas artificial per a minimitzar la contaminació ambiental o un projecte per a valorar els residus generats en entorns portuaris.

Seguidament, el director de l’Autoritat Portuària de Castelló, Manuel J. García, ha moderat una taula redona en la qual s’han donat a conéixer quatre projectes smart ports que ja s’estan aplicant en operatives portuàries, com una plataforma SaaS que dota als actors portuaris de capacitats analítiques avançades; un reach staker d’última generació propulsat per hidrogen; un robot autònom de vigilància; i una plataforma habilitada per blockchain que millora notablement les gestions dels vaixells en port.

La jornada ha finalitzat amb una taula redona en la qual representants de les Autoritats Portuàries d’Algesires, Bilbao, Castelló, Santander i València han aportat la seua experiència i coneixements per a tractar el present i el futur dels desenvolupaments de smart ports en els ports espanyols.

Amb aquesta jornada, la Càtedra Smart Ports fa un pas més en la seua consolidació com a nexe d’unió entre professionals, autoritats portuàries i altres entitats públiques i privades. Entre les entitats col·laboradores de la Càtedra figuren el Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de la Comunitat Valenciana, Boluda Corporación, Leatransa (Grupo Tervalis), Noatum, Materia (Grupo Quimialmel), Ocean Infraestructures Management, Portsur Castelló, Grupo Raminatrans i Simetría Grupo. Cal recordar que la Càtedra Smart Ports és una iniciativa de la Universitat Jaume I i l’Autoritat Portuària de Castelló, amb el suport de Ports de l’Estat.

Vull rebre les notes de premsa