Adif accelera la construcció del nou accés ferroviari sud a PortCastelló

27 September 2023

2023-09-27. Adif contracta les obres de construcció del tram II del nou accés ferroviari sud al Port de Castelló, al qual destinarà 62,4 milions d’euros. Aquesta connexió estratègica enllaçarà les instal·lacions portuàries amb el Corredor Mediterrani i impulsarà el trànsit intermodal de mercaderies i una mobilitat més eficient, competitiva i sostenible.

El nou accés ferroviari té 8,3 km, dels quals 4,7 km corresponen al tram I -en construcció- i 3,6 km al tram II. L’accés es construirà en via única electrificada i d’ample mixt, serà exclusiu per al trànsit de trens de mercaderies i promourà l’entrada de la mercaderia en trens de fins a 750 m al recinte portuari.

Actuacions en el tram II

Les actuacions més rellevants d’aquesta segona fase són l’execució de dos viaductes, un sobre el barranc de Fraga i un altre sobre el ferrocarril; dos passos inferiors en l’àmbit de la zona portuària; i dos passos superiors amb glorieta sobre el mateix barranc, en el qual, a més, es construirà una estructura per al reforç del mur del canal.

Així mateix, contempla la construcció de la nova plataforma, el tractament geotècnic en la zona de Marjalería, obres de drenatge longitudinal, l’execució de nous vials, així com la reposició de serveis afectats i canalitzacions per a les instal·lacions ferroviàries.

Les obres seran realitzades per la Unió Temporal d’Empreses (UTE) integrada per les companyies Contractes Vilor i Acsa Obres i Infraestructures en un termini de 28 mesos.

L’actuació s’emmarca en el conveni subscrit entre Adif, Ports de l’Estat i l’Autoritat Portuària de Castelló (APC) amb una inversió de 159,7 milions: 86,8 milions assumits per Adif i 72,9 per la APC.

L’Autoritat Portuària de Castelló, a més, redacta el projecte constructiu de l’Estació Intermodal, que se situarà en el nou accés ferroviari Sud. La seva inversió no està inclosa en el conveni, però sí l’expropiació dels terrenys i l’execució de la seva plataforma, ja incloses en el projecte de plataforma del tram II.

Avanços en el seu desenvolupament

El nou accés ferroviari a Port de Castelló consisteix en un ramal que s’inicia a 100 m del Corredor Mediterrani i acaba en la connexió amb la futura Estació Intermodal. El projecte inclou un primer sector exterior al Port, administrat per Adif; i un segon, que se situarà en la xarxa interior del Port, administrat per l’Autoritat Portuària de Castelló (APC).

En l’actualitat, ja s’ha instal·lat l’ample mixt en la via 1 del tram Castelló-Almassora (sentit sud-costat muntanya) del Corredor Mediterrani i s’ha realitzat la fase 0 de la plataforma del nou accés ferroviari sud. Així mateix, s’avança en les obres del tram I, comprès entre el Corredor mediterrani i la capçalera oest de la futura Estació Intermodal, connectant amb l’inici del tram II.

Les actuacions es completen amb una instal·lació en marxa en les proximitats del ramal d’accés per a permetre els moviments cap al nord, previsiblement a l’entorn de l’estació de Vila-real, situada a poc més de 7 km al sud de l’estació de Castelló. Així mateix, es realitzarà una nova subestació elèctrica i la redacció dels projectes i execució dels treballs d’instal·lacions de seguretat i comunicacions.

La inversió que farà realitat l’accés ferroviari sud al Port de Castelló s’eleva a 335,5 milions d’euros.

Les actuacions s’emmarquen en l’estratègia que desenvolupa Adif per a reforçar el transport de mercaderies per tren, potenciant als ports espanyols com a plataformes logístiques de referència en el sud d’Europa i incrementant la competitivitat de les plataformes logístiques per a constituir-se en pols d’atracció d’inversió privada.

Tots aquests treballs contribueixen a la consecució de l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 9 (Indústria, Innovació i Infraestructura), especialment a les seves metes 9.1 (desenvolupar infraestructures fiables) i 9.4 (modernitzar la infraestructura).

El president de l’Autoritat Portuària de Castelló, Rubén Ibáñez, ha assegurat que “els accessos ferroviaris ens connecten i ens col·loquen en el mapa”. “Aquesta infraestructura ens situa en un lloc competitivament molt bo, impulsarà la nostra competitivitat, i potenciar al port de Castelló com a plataforma logística”.

Finançament europeu

Aquestes actuacions comptaran en la seva major part amb finançament europeu a través del “Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU”.

Vull rebre les notes de premsa