Ports de l’Estat destaca les ajudes al sector portuari per la COVID-19

Francisco Toledo en Propeller Club CS

Francisco Toledo destaca la fortalesa del port de Castelló davant els efectes de la COVID-19 i dona suport a la reprogramació del pla ferroviari de PortCastelló

El president de OPPE participa en un col·loqui organitzat pel Propeller Club Castelló

El president de l’Organisme Públic Ports de l’Estat (OPPE), Francisco Toledo, ha destacat la fortalesa del port de Castelló davant la crisi provocada pel COVID-19, en ser un dels ports que menys descensos de trànsit ha patit fins a maig, un 4,3%, enfront del 10% del total del sistema portuari. De fet, només sis ports anoten millors registres que els de PortCastelló, “i això a pesar que durant aqueix període va deixar d’escalar MSC; quan reprenga les seues escales els registres es veuran millorats”.

Aquestes xifres són símptomes del “treball ben fet tant des de l’Autoritat Portuària com des de la seua Comunitat Portuària” que va permetre al febrer anotar un nou rècord de trànsit de mercaderies “aconseguint amb això que l’impacte del coronavirus en l’acumulat de l’any estiga sent menor respecte a altres rades del sistema”. Així s’ha pronunciat Francisco Toledo durant una menjada col·loqui organitzada pel Propeller Club Castelló.

El president de OPPE  ha posat en valor el paper exercit pels ports espanyols durant la crisi del COVID-19 en afirmar que “han sigut crucials per al funcionament del país”, i ara és el moment en què el sistema portuari “ha de contribuir al fet que l’activitat econòmica es recupere accelerant el seu ritme inversor i per això s’està elaborant un pla que comptarà amb una dotació de quatre mil milions”.

El President de Ports de l’Estat ha destacat les ajudes al sector portuari aprovades per Consell de Ministres per a pal·liar l’efecte econòmic advers per la crisi de la COVID-19, que suposaran un estalvi de costos a les empreses, per reducció de taxes, de 138 milions, i una injecció de liquiditat, per ajornament de pagaments a les Autoritats Portuàries, de 250 milions, “tot això per a evitar la destrucció de teixit logístic i propiciar que l’activitat remunte com més prompte millor”. Així mateix ha destacat la recent modificació de la llei perquè els ports tributen totalment per l’Impost de Societats, i no amb exempció parcial com fins ara, que dona un marc estable a les Autoritats Portuàries per a elaborar els seus pressupostos del pròxim any en conéixer les deduccions en l’impost que els seran aplicables.

D’altra banda, Francisco Toledo ha assumit que el pla ferroviari de PortCastelló patirà retards a causa de qüestions tècniques i a la suspensió dels terminis administratius per l’estat d’alarma.  Aquest pla contempla tres infraestructures productives planificades per al port de Castelló posicionar-se entre un dels millor connectats del país: connexió interna entre les dues dàrsenes, accés sud ferroviari i estació intermodal. L’Autoritat Portuària de Castelló, conjuntament amb Ports de l’Estat, establiran un nou calendari per a la seua execució amb l’objectiu de compassar-les en el temps, “atés que cadascuna d’elles per si sola no té cap sentit”.

Francisco Toledo ha desgranat les seues principals línies d’actuació al capdavant de Ports de l’Estat, que passen per inversions en seguretat, digitalització i sostenibilitat. De fet, la setmana vinent està previst que es debati el nou Marc Estratègic que definirà “quins ports volem en l’horitzó del 2030”. Serà en una reunió a Santander que congregarà als responsables de totes les Autoritats Portuàries espanyoles.

A més, ha enumerat altres tasques urgents del sistema portuari, com la convocatòria Ports 4.0, pla plurianual d’inversions productives, reglament d’Explotació i Policia, accelerar les resolucions de les ampliacions de termini concessional i el V Acord marc de regulació de relacions laborals de l’estiba.