“Plànol a Plànol. 150 anys del port de Castelló”

Francisco Toledo inaugura una exposició amb documents i fotografies inèdites que constaten la creació i expansió de PortCastelló

La mostra també acull rèpliques de navilis de l’Associació de Modelistes de Castelló

“L’exposició “Plànol a plànol. 150 anys del port de Castelló” demostra el que la societat de Castelló pot aconseguir quan està unida”. Amb aquestes paraules ha inaugurat el president de l’Autoritat Portuària de Castelló, Francisco Toledo, la mostra  en l’edifici Moruno del Grau de Castelló, que exhibeix plans, fotografies i documents únics que permeten conéixer el naixement i expansió del port de Castelló.

“S’exposen documents originals molt diversos que reflecteixen l’evolució de PortCastelló, amb obres pioneres com el dic de baixa reflexió”, ha manifestat Francisco Toledo. “El port ha estat i estarà sempre del costat de la societat, i així ho contempla el nostre pla d’inversions, pensat per a fer de PortCastelló el millor aliat de la ciutat”.

La mostra també treu a la llum la carta que un grup de 39 polítics i empresaris castellonencs van escriure en 1865 a la reina Isabel II reclamant un port a la ciutat de Castelló “per a exportar ceràmica artística, productes agrícoles i propiciar el desenvolupament de la indústria i el comerç”.

“37 anys després d’aquella carta, el port de Castelló va ser una realitat i hui  és un port viu i clau per a l’economia de Castelló”, ha manifestat Francisco Toledo.

Els visitants podran contemplar els butlletins meteorològics emprats per l’enginyer José Serrano Lloberes per a l’elaboració del projecte definitiu del port. També els plànols originals del moll de Llevant i el seu canal d’accés de 1918, o el projecte del tancament del cobert de ponent en 1924, amb la finalitat de dotar de major protecció en els dies de pluja a les mercaderies a l’espera del seu embarcament.

El president de l’Autoritat Portuària de Castelló ha agraït la col·laboració de l’Associació de Modelistes de Castelló, cedint maquetes de vaixells únics. Entre elles, el galió Santíssima Trinidad, que  ha comportat tres anys de treball i és fidel rèplica del navili de guerra més gran del del segle XVIII, amb 130 boques de foc. També la maqueta d’un destructor llançamíssils de la classe Arleigh Burke, la primera de l’armada dels Estats Units, que ha viatjat expressament des d’Albacete per a participar en la mostra, coordinada per Carmen Esteve i Gerard Llansola, de l’Autoritat Portuària de Castelló.

L’exposició romandrà oberta fins al pròxim 16 de maig i s’ha fet coincidir amb l’II Escala a Castelló.

Dates i horaris:

18 d’abril a 16 de maig

Dilluns a divendres: 16.00 a 21.00 horas

Dissabtes, diumenges, festius i Escala a Castelló: 11.00 a 14.00 i 16.00 a 21.00 hores