El buc hidrogràfic de l`Armada “Tofiño” visita Castelló

24 October 2018

Està prevista la visita al port de Castelló del buc “Tofiño” de l’Armada espanyola. Durant la seua estada en el port, el “Tofiño” durà a terme jornades de portes obertes el dissabte 27 d’octubre, de 10:00 a 13:00 h i de 16:00 a 18:30 h; i el diumenge 28 d’octubre: de 10:00 a 13:00 h. En aquestes visites obertes al públic en general s’exposarà als veïns de Castelló les capacitats d’aquest buc de l’Armada i el material hidrogràfic amb el qual compta aquest tipus de buc.

Així mateix, el divendres dia 9 de novembre, està previst rebre les visites de grups d’alumnes de diferents centres docents de la zona que així ho sol·liciten.

Entre els dies 15 d’octubre i 19 de novembre, el buc hidrogràfic “Tofiño” (A-32), pertanyent a la flotilla hidrogràfica de l’Institut Hidrogràfic de la Marina (IHM) de l’Armada Espanyola, continuarà la campanya d’actualització de la cartografia nàutica de la zona del llevant peninsular, iniciada el passat any. La finalitat d’aquesta campanya és realitzar un aixecament hidrogràfic per a actualitzar les cartes nàutiques de Castelló i ports de Sagunt, Benicarló, Vinaròs i Penyíscola, a més de les seues aigües contigües, així com comprovació dels mareògrafs existents i realitzar mesuraments en tots els ports anteriors per a confirmar les modificacions patides, amb l’objecte d’incloure-les en les cartes nàutiques, rumb, llibre de fars i llibre de radiosenyals.

També es realitzaran registres continus amb mètodes d’acústica, estudi del fons marí amb tècniques de reflectivitat, així com recollida de mostres del fons marí amb l’objecte de conèixer la naturalesa i composició del fons marí per a poder reflectir-ho en la cartografia nàutica.

Aquesta campanya forma part de la labor tan important que realitza l’Armada a través del IHM per la seguretat en la navegació, com és produir i mantenir la cartografia i les publicacions nàutiques de les costes espanyoles i d’altres llocs d’interès per als navegants.

BUCS HIDROGRÀFICS

El buc hidrogràfic “Tofiño” compta amb 42 anys de servei i és un dels dos bucs classe “Malaspina” amb els quals compta l’Armada Espanyola per a efectuar aixecaments hidrogràfics necessaris per a l’actualització de la cartografia nàutica oficial de l’Estat.

Va ser lliurat a l’Armada l’any 1975, té un desplaçament de 1090 tones, una eslora de 58 metres, 12 metres de màniga i un calat de 5,2 metres. Actualment compta amb una dotació de 54 persones entre homes i dones.

Està preparat i equipat per a sondes de fins a 4.000 metres de profunditat, sonar per a aigües fins a 50 metres de profunditat i sonar d’escombratge lateral per a aigües someres de fins a 30 metres per a l’estudi més exhaustiu del fons marí. Disposa de bussejadors per a poder realitzar operacions de busseig que recolzen a la protecció del patrimoni arqueològic subaqüàtic submergit i té una infermeria amb capacitat de realitzar evacuacions mèdiques amb helicòpters.

La flotilla hidrogràfica amb la qual explica l’Armada disposa a més el seu homòleg el BH A-31 «Malaspina», del BH A-23 «Antares» de menor desplaçament i de tres Llanxes Hidrogràfiques Transportables A-91 «Astrolabio», A-92 «Escandallo» i A-93 «Sondaleza», per a aixecaments hidrogràfics costaners, de ports i zones de difícil accés.